Sunday, June 19, 2011

jangan merana kerana CINTA

cinta sememangnya indah...
 suatu anugerah yang menjadikan dunia anda 360 darjah.... cinta itu lahir tanpa dipaksa... cinta yang datang bersama jati iman yang kukuh akan berbuah kebahagiaan... sesuatu yang diimpikan oleh setiap insan... cinta abadi kepada Ilahi... cinta suci kurniaan yang Maha Esa....

namun... ada cinta tidak kesampaian... ada cinta putus ditengah jalan.. tidak seperti pengakhiran kisah dongeng yang berbunyi "happily ever after".... manusia.. tidak dapat lari dari perasaan kecewa... hanya kerana cinta, dunia boleh menjadi gelita bagi mereka yang TERLALU mencinta...



kekesalan... kekecewaan... "kalau lah masa boleh diputarkan".... tangisan dan sakit hati.... mungkin itu sebahagian isi hati mereka yang kecundang.. perasaan sebegini hanyalah akan memudaratkan diri sendiri.. perlu diingat, hampir kebanyakan kes bunuh diri melibatkan cinta... suatu perkara yang ditegah oleh Islam.. perasaan amarah dan kesal terhadap diri sendiri yang melampau hanyalah akan membinasakan daya fikiran kita.. kita perlu belajar untuk REDHA dan melepaskan perasaan yang tidak sepatutnya itu.. ada HIKMAH bagi setiap yang terjadi dan diri kita perlulah menggunakan ruang itu untuk menyelusuri pemahaman dan berISTIKOMAH...

cinta datang tanpa diundang... cintalah dengan hati yang ikhlas...

Friday, June 17, 2011

hari ini adalah anugerah


Lord Shen: “How did you find peace? I took away your parents, everything, I scarred you for life.”

Kung Fu Panda: See that’s the thing Shen, scars heal,

Lord Shen: No they don’t… wounds heal.

Kung Fu Panda: Oh yah… what do scars do? They fade I guess.

Lord Shen: I don’t care what scars do…

Kung Fu Panda: “You should Shen. You got to let go of the stuff from past – because it just doesn’t matter. The only thing that matters is what you choose to be now.”



* dialog di atas merupakan salah satu scene dalam filem animasi kung fu panda 2.. jika diteliti dialog diatas, banyak pengajaran yang boleh diambil daripadanya.. 


dendam dan rasa sakit hati kepada individu mahupun perasaan kecewa dan amarah yang menjadi parut hanyalah akan memakan diri kita sendiri.. belajarlah untuk menjadi pemaaf dan memaafkan.. andai kita redha dan ikhlas, Allah sentiasa bersama dengan kita.. 


semua orang melakukan kesilapan.. semua orang pernah jatuh dan gagal... namun percayalah.. gagal bersifat sementara.. gagal lumrah orang berjaya.. sekali anda gagal, selangkah anda menuju kehadapan... tidak ada yang salah dengan jatuh dan gagal.. kerana anda masih boleh berdiri dan memperbaikinya... 









Monday, June 13, 2011

hati ini yang rapuh


hari ini.... aku menangis lagi... menangis akan kekosongan jiwa ini... menangis akan rapuhnya hati ini.......
aku gagahkan kaki ini bersujud memohon keampunan.... memohon petunjuk agar tangis ini terhenti akibat rapuhnya hati ini....

titian perjalanan ini seakan beertambah berat dengan bebanan yang mendatang... jiwa ini sering diusik dengan mainan perasaan kasih dan sayang... namun aku tidak harus terbuai dengan ayunan arus permainan jiwa ini... yang berlalu aku tinggalkan tanpa menoleh lagi... kerana segala yang aku lakukan akan dipersoal di "sana" nanti.. memang berat... wajarnya aku harus menjadi lebih kuat... iringan doa dan munajat dalam aku menempuh hari-hari yang mendatang....

memetik kata-kata semangat yang saya terima dari seorang sahabat:

kekadang... kita meminta pada Allah setangkai bunga yang indah.. tetapi Allah  berikan kaktus berduri.... kita meminta rama-rama.. tetapi diberikan ulat.... kita pun merasa sedih dan kecewa..... namun.. kemudian kaktus itu berbunga indah dan ulat menjadi rama2 yang cantik... itulah jalan Allah S.W.T... indah pada waktunya... Allah tidak memberi apa yang kita harapkan tetapi Allah memberi apa yang kita perlukan.....
terkadang kita berasa sedih... kecewa... terluka... bahkan berburuk sangka... tetapi jauh di atas segalanya... Allah sedang merangkai yang TERBAIK untuk kehidupan kita.... agar kita belajar untuk ikhlas dan redha.....

jangan lupa kaca itulah terang di mata kita kerana kita kabur akan permata yang bersilau menerangi  dalam keadaan gelap dan sukar..........

renunglah ke atas sejenak... lihatlah bintang... ia akan tetap dan terus bersinar menerangi untuk kita walau tanpa kita sedari....

Friday, June 3, 2011

haiwan.. binatang..



dalam tengah syok saya selak surat khabar pagi tadi, ada lah terbaca satu artikel yang menyebut tentang kajian semula denda RM200 terhadap penderaan haiwan kepada RM50000 dan penjara jika disabitkan kesalahan oleh menteri pertanian dan industri asas tani Dato' seri Noh Omar. Tabik spring buat yang berkenaan. isu penyiksaan binatang sudah mula diberi perhatian akibat pendedahan pelbagai video penyiksaan melampau melalui facebook yang kadang2 perbuatan tu melangkaui perikemanusiaan seorang insan yang bernama manusia. inilah akibatnya kalau akal tu dah letak kat punggung..

pernah tengok kucing2 liar yang mengacau sewaktu korang makan kat warong2? mungkin ada yang jijik sebab rupa fizikal kucing itu sendiri yang tidak terurus dan kadang2 ada kesan luka kat badan 'diorang'. agak2 dari mana datang luka2 tu kalau tak dipukul atau dirembat oleh orang2 yang kurang berotak.. agak2 nya lah mereka2 ni mesti kurang perhatian dari masyarakat. kucing pun ada rasa lapar, rasa sakit, rasa ingin disayangi.. haiwan ini ciptaan Allah.. bahkan Nabi sendiri menyayangi haiwan..

anak sendiri pun sanggup dicampak dari tingkat tinggi, dibuang dalam tong sampah hidup2,  inikan pula binatang kecil yang merempat di jalanan.. tanda2 ini antara sedar atau tidak sedar bahawa kita sudah berada di akhir zaman.. untuk diri ini juga, tingkat2 kan lah amalan kita untuk menjadi bekalan di akhirat sana nanti.. InsyAllah...

p/s: menarik je ucapan dasar dato' seri Hadi dalam muktamar tahunan.. sigh...
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...