Thursday, December 30, 2010

Sekadar Pinjaman



Peristiwa kemalangan bas bertingkat yang mengorbankan ramai pelancong dari negara gajah putih baru-baru ini menarik perhatian ramai pihak dan dianggap sebagai yang terburuk dalam sejarah kemalangan yang membabitkan kenderaan awam terbabit. Mangsa nahas hanya meninggalkan waris mereka untuk meratapi kematian yang mereka tidak duga sama sekali.

Kematian merupakan sesuatu yang pasti bagi kita di bumi ini. Sedarkah kita bahawa segala yang kita nikmati sekarang merupakan pinjaman dan tidak bersifat abadi? Sedarkah kita bahawa kematian akan menjengah kita pada bila-bila masa sahaja? mungkin hari ini dan mungkin hari esok.. Akan tetapi, persoalan yang menjadi fokus utama kita sekarang ialah, adakah kita sudah bersedia untuk menempuh alam yang pasti itu?. Adakah kita masih ingin terbuai oleh dunia yang seringkali cuba untuk melalaikan kita? Adakah kita lebih mengutamakan pengejaran harta duniawi yang akan membutakan mata kita?.. Seimbangkanlah urusan seharian kita. Kita hidup di bumi ini untuk kita hidup di akhirat sana.. salam Ukhwah..

“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan 3 perkara ; Sedekah Jariah, atau Ilmu yang memunafaatkannya, atau Anak soleh yang mendo’akan keatasnya” [Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmudzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari].



P/S: Syukur Malaysia berjaya menamatkan kemarau 14 tahun..

Friday, December 24, 2010

Zahir tidak dapat menyatakan Batin

Selesai je mengemas barang dan pintu terakhir kedai tempat saya bekerja ditutup, saya terus mencapai kunci motor dan terus menghala ke cyber cafe sebelah untuk mencoretkan sdikit nukilan tauladan di blog ini. Takut2 juga di rumah nanti tak sempat nak buka laptop terus terlelap. huhu ^^

Bekerja sambilan di mini market sebagai cashier sememangnya agak mencabar kerana saya perlu berhadapan dengan pelbagai ragam manusia yang kadang2 saya rasakan tak akan dapat diperolehi di tempat lain. Bermula seawal jam 2 tengahari saya akan memulakan kerja, dan sememangnya kerja sambilan ini amat menyeronokkan kerana saya akan dapat berkenalan dengan ramai orang dan seringkali pelanggan menyalah anggap saya sebagai anak "boss" dan tentunya berlaku proses tawar menawar yang mana saya sendiri tiada kuasa menurunkan harga barang sesuka hati. Ermm, macam xde kena mengena dengan tajuk kat atas kan?. Sebenarnya sepanjang saya bekerja di sana terdapat pelbagai peristiwa yang berlaku dan salah satu peristiwa yang baru berlaku minggu lepas ada kena mengena dengan tajuk di atas serta membuka mata saya bahawa di bumi Allah ini tiada yang mustahil dan tentunya Syaitan akan sebaik mungkin menjalankan tugas mereka untuk menyesatkan kita.

Kisah yang akan saya ceritakan ini tiada niat untuk mengaibkan sesiapa. sekadar renungan dan iktibar bersama. Salah seorang pelanggan di tempat saya bekerja seringkali membeli barangan dan membayar secara berhemat. Gaya pertuturan yang sopan serta pemakaian yang menunjukkan ciri seorang yang beriman membuatkan saya hormat padanya. Tidak pernah terlepas senyuman dan salam apabila memasuki dan keluar dari membeli barangan. Dia merupakan salah seorang ahli kariah di Masjid yang berdekatan. Boleh dikatakan dia akan membeli barangan secara pukal hampir setiap hari kerana mengusahakan perniagaan makanan, dan sememangnya mini market tempat sya bekerja merupakan tumpuan bagi mereka yang berniaga restoran ataupun pengusaha makanan secara kecil kecilan. Pada suatu hari, setelah selesai dia membayar barangan yang dibeli dan berlalu pergi, datang pekerja di bahagian kaunter basah dan menyatakan adakah pakcik tadi sudah membayar harga ayam yang dibeli. saya menggelengkan kepala kerana setahu saya pakcik itu memang tidak pernah membeli barangan basah ataupun mentah. Mungkin dia lupa nak membayarnya getus hati saya. Keesokkan harinya dia membeli barangan lagi dan kali ini memang tiada barangan basah yang dibeli. setelah selesai membayar dia menuju ke kaunter belakang dan mengambil ayam dan apabila di tanya oleh pekerja di kaunter basah adakah dia sudah membayar harga ayam itu, dia mengatakan sudah. Saya terkedu dan tidak dapat berkata apa2 melainkan memanggil "boss" untuk campur tangan. Dan kebenaran pun terserlah. Hampir setiap kali pak cik tadi membeli barangan telah disertakan dengan ayam yang mana ia tidak dibayar sedangkan harga ayam yang dibeli pada setiap hari lebih kurang seratus ke dua ratus ringgit! bayangkan lah jika seminggu.. sya terdiam sebentar di tengah2 kekacau bilauan itu.. sungguh saya tak menyangka dan saya hairan mengapa dia lakukan perkara seumpama itu.. 

Jadi, bolehla saya simpulkan bahawa hendaklah kita berwaspada selalu, penampilan dan sikap yang ditunjukkan seseorang itu kadang2 tidak menggambarkan apa yang tersirat di hatinya. Tetapi janganlah kita bersangka buruk pula pada orang lain, anggaplah kita mengambil langkah berjaga2 bak kata orang buat baik itu berpada2 buat jahat janganlah sekali-kali.. sekadar renungan bersama.. salam ukhwah.. :)


Thursday, December 23, 2010

Makanan berbentuk pelik.. err korang berani makan tak?

Hari ni kita cuba untuk santai. saya dah "mengupload" beberapa makanan yang dibentuk menjadi sesuatu yang agak pelik dan ada juga yang menjijikan. Tapi, apepun diorang nih memang kreatif.. hehe

ROTI BERBENTUK ANGGOTA BADAN MANUSIA






BENTUK BINATANG







BENTUK NAJIS (erk?!, komfem x lalu nak makan)




Okeh, pas nih korang leh bentuk makanan korang jugak, tapi jangan lah wat yang mengarut ek.. takut makan nanti tekeluar balik pulak makanan tu :).. huhu

Mari Berfikir

Jika kita cuba untuk membincangkan sesuatu topik yang berkaitan dengan hal POLITIK, mungkin ada sesetengah pihak akan cuba endah tidak endah akan material yang akan dibincangkan. Secara realitinya, generasi muda kini mempunyai tahap kesedaran yang rendah dalam hal politik dan apabila ditanya mengapa, ini mungkin jawapan yang diberikan, iaitu "tidak minat", "tak tahu", "malas nak amik tau", ataupun "kurang arif". Mungkin dasar dan akta yang diperkenalkan menyekat input subjek ini ke dalam generasi muda kita dan mungkin faktor diri generasi muda kita sendiri yang memang "tak minat".
 Perjalanan politik di negara ini mempunyai pola yang mengejut setelah pilihan raya umum yang lalu. Dimana mungkin faktor luaran seperti ini yang mendorong generasi muda kita untuk menghakimi dan seterusnya menyumbang kepada pemikiran "tak minat" mereka. Ini terjadi apabila sepatutnya ahli politik yang menjadi ikon masyarakat sesetengahnya mengamalkan politik 'rimba' dan menjadikan Dewan Rakyat seolah-olah tempat perkelahian perkara yang remeh temeh. Terdapat juga sesetengah ahli politik yang lebih mementingkan akan sikap politik kepartian yang melampau dan tanpa sesetengah ahli politik ini sedar bahawa tujuan mereka menjadi sebahagian insan di dewan rakyat adalah untuk membela nasib bangsa, agama dan negara.

 Jika kita lihat akan perkara ini secara kolektif, kita akan sedar bahawa kepincangan ini masih boleh dirawat dan diberikan suntikan pemulih agar kelak, kita dapat melihat negara yang kita cintai ini membangun tentunya  dan Syiar Islam itu perlulah utuh pada diri kita. sekadar pandangan dan cetusan idea. Salam Ukhwah...

Wednesday, December 22, 2010

Penangan Kartun

Teringat suatu masa, ketika saya masih belajar di sekolah rendah lagi, awal hujung minggu kami adik beradik akan terpacak di depan televisyen menunngu rancangan 'feveret' kami Dragon Ball. Tak sah kalau tak tgok siri animasi dari jepun itu dan memang tak pernah miss untuk rancangan itu. Jika diimbas kembali gelagat kami adik beradik, saya akan tersengih sorang2 dan tentunya kenangan itu akan tersimpan diingatan sebaiknya. Pernah suatu ketika, saya menyelinap keluar melalui pintu belakang sekolah semata2 nak pulang awal untuk menonton rancangan itu. Nasib lah tak kena tangkap dengan pakcik Guard sekolah. Kadang2 kami akan berangan2 menjadi watak dalam siri animasi terbabit dan memulakan petarungan olok2 yang seterusnya menjadi pergaduhan 'budak2'. Masa tu, komfem dapat calit 3 bintang dari ayahanda tersayang. sesungguhnya memori ini memang memberikan nostalgia kepada diri saya.
Membesar dalam linkungan pengaruh animasi dan permainan dari Jepun sedikit sebanyak memberi kesan kepada kami adik beradik. Dari yang sulung dalam lingkungan umur 35 sehinggalah yang bongsu dalam umur 14 tahun. kami lapan beradik boleh dikatakan sebagai 'hardcore' animasi dan antara yang menjadi kegemaran tentunya Naruto dan One Piece.





 Tidak salah untuk menonton animasi seperti ini andai kita pandai memberikan ruang agar ia tidak menjadi sesuatu yang melalaikan. manfaatkan isi positif dan abaikan ruang negatif, agar ia tidak terbawa- bawa dalam kehidupan seharian. Sebernanya, ruang lingkup animasi tidak terbatas kepada pandangan skeptikal masyarakat iaitu animasi = kanak2. Banyak manfaat sebenarnya boleh kita perolehi sekiranya kita mampu untuk memacu industri animasi negara kita ke petak yang lebih hadapan. Animasi yang menarik dengan persembahan visual yang berkualiti dan menghiburkan tentunya dapat meraih perhatian kanak2. Isi berbentuk pengajaran dan tauladan dapat dipersembahkan dengan lebih menarik dan secara tidak langsung dapat mendidik anak2 kita. Sebagai contohnya, animasi upin dan ipin yang bernaung di bawah syarikat Les Copaque patut dipuji atas nilai dan didikan agama yang terdapat di dalam siri animasi terbabit. Ini lebih baik daripada kita melalaikan anak2 kita dengan program2 realiti kanak2 sekarang yang semakin galak yang kononnya untuk mencungkil bakat terpendam kanak2 di negara ini yang mana saya lihat ia lebih kepada pengeksploitasian kanak2. Apa maknanya apabila kanak2 sudah diajar untuk berpakaian seksi dan mengadakan persembahan berpegangan tangan dengan mereka yang berlainan jantina?!.. Nauzubillah... Moga  kita sedar dan bangkit dari lena yang panjang ini.. sekadar pandangan dan cetusan idea.. Salam Ukhwah..

Tuesday, December 21, 2010

Kenapa perlu bertudung??

mungkin gambar dibawah ini boleh menerangkannya. Sesungguhnya Allah tahu akan apa yang terbaik untuk hambanya.. Islam itu indah.. Salam Ukhwah..

Monday, December 20, 2010

Cinta Hakiki

setiap manusia tentunya mengiginkan untuk dikasihi dan mengasihi, tiada insan yang sanggup hidup keseorangan dan tentunya kita memerlukan insan yang akan setia bersama kita sehingga akhirnya. Aiseh jiwang plak harini, huhu.
Sebenarnya dalam kita mengimpikan sebuah perhubungan yang disulami dengan keikhlasan, kita sering alpa bahawa segala ketentuan telah ditetapkan oleh yang maha esa. Setiap pertemuan mengundang rasa senang dan dipenghujungnya pasti ada perpisahan yan pasti diiringi oleh air mata, dan ia bergantung kepada kita untuk redha akan setiap perpisahan yang telah diaturkan untuk kita. Dalam kita cuba mencari insan yang akan bersama kita sehingga ke akhirnya, sudah tentu kita mahukan pasangan hidup kita sesempurna yang mungkin, dari paras rupa sehinggalah ke tingkah lakunya. Tetapi sedarkah kita bahawa di muka bumi ini manusia telah diciptakan dengan pelbagai ragam dan karenah dan kesempurnaan itu tentunya hanya milik pencipta yang esa. Perlunya kita mencerminkan diri, kata orang, ukur baju dibadan sendiri. jangan lah kita mnjadi terlalu ego dengan    mengimpikan akan seseorang yang paling sempurna turun dari langit menjadi pasangan hidup kita. Dan tentunya apabila sudah memberi kata dalam perhubungan kita perlulah menjaga tatacara kita dalam perhubungan. Teringat bait2 lagu yang sering diputarkan di corong radio kala ini, "boleh pandang2, jangan pegang2, duduk renggang2, bertambah sayang".. Sangat tepat dalam merungkaikan tentang perlunya perhubungan yang seiring dengan kehendak Islam utamanya. Jadi kita perlulah mencerminkan akan peribadi yang sering disyariatkan dalam Islam dalam mempertahankan sesebuah perhubungan itu agar ia berkekalan InshaAllah... Salam Ukhwah

Sunday, December 19, 2010

Harga sebuah kasih sayang

Sedang saya cuba untuk melelapkan mata pada suatu tengahari yang terik, terdengar beberapa kali suara sayup2 memberi salam. Dengan rasa berat, saya menuju ke tingkap menjengah siapakah gerangan yang memberi salam itu. Dapat saya lihat dengan jelas susuk tubuh yang dimamah usia, seorang wanita dalam usia awal 60an dengan sebuah troli yang sarat dengan barang2.. "Dik, emak ada kat rumah? makcik ada jual kerepek, kain, dengan tikar ni.".. waktu itu memang emak saya tiada di rumah, jadi saya membuka pintu lalu mempelawa makcik tadi duduk berteduh sebentar di hadapan beranda rumah. Saya tidak dapat membayangkan bahawa wanita tua ini menolak troli yang sarat dengan bebanan pada waktu tengahari yang terik dari satu rumah ke satu rumah. timbul rasa kasihan yang teramat lalu dengan ikhlas saya membeli beberapa baranganya dan dengan senyuman yang manis makcik itu mengucapkan terima kasih lalu berlalu ke rumah sebelah. Waktu itu saya memandang wanita tua itu sehingga dia hilang dari pandangan dan tanpa sedar air mata mengalir tanpa dipaksa. senyuman manis yang dilemparkan wanita tadi seolah2 menyimpan seribu satu duka yang cuba disembunyikan. persoalan demi persoalan menerjah dalam diri saya. dimanakah anak2 nya? kenapa wanita tua ini terpaksa mencari rezeki dengan cara yang tidak sesuai dengan umurnya?... Waktu ini sepatutnya wanita tua ini sedang beristirehat di rumah dengan melayan karenah cucu2 nya. Namun, saya tinggalkan persoalan itu terawang tanpa jawapan.
Benarlah kata orang tua2 bahawa, seorang ibu boleh menjaga 9 orang anak, akan tetapi 9 orang anak belum tentunya mampu menjaga seorang ibu.. Rentetan dari peristiwa yang saya alami, saya ada terbaca sebuah lagi paparan masyarakat yang tidak menghargai kasih ibu dan bapa di sebuah akhbar tabloid ramadhan yang lalu, dimana ibu dan ayah yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah dalam membesarkan anak telah dipinggirkan ke rumah orang2 tua. Dalam waktu hendak menjengah perayaan aidilfitri, si ibu dan ayah dikunjungi si anak yang telah lama meninggalkanya.. terlalu gembira hati kedua2 orang tua itu kerana menerima kunjungan anak yang telah meletakkan mereka di rumah terbabit. Mereka dengan linangan air mata tentunya mengharapkan si anak membawa mereka pulang untuk merayakan hari raya bersama2.. tapi apakan daya, dengan berbekalkan setin biskut, si anak memusnahkan harapan mereka. Tidak dapat sya bayangkan betapa hancurnya hati si ibu dan bapa, tiada lagi ungkapan mesra yang terukir di bibir anak yang selama ini ditatang sehingga ke menara gading. Si ibu melutut merayu dan melihat anaknya berlalu pergi tanpa sepatah kata kemaafan.. Apakah dosa mereka sehingga diperlakukan seumpama begitu. Hati ibu tua itu dirobek2 dan mereka cuba menerima hakikat bahawa tempat itulah bakal mereka menghabiskan sisa hidup yang sepatutnya  dicurahkan sepenuh hati oleh anak mereka. Adakah pengorbanan ibu dan ayah hanya dapat dibayar dengan setin biskut?!.. hati saya begitu hiba mengenangka nasib kedua orang tua itu.. hanya doa agar terbuka pintu hati si anak dalam menrima kembali kedua ibu bapanya.. 




Ingatlah, selagi mereka ada, bahagiakan lah kedua ibu bapa kita. Jangan lah kita berasa ego. ungkapkanlah kata syang kepada mereka sebelum ibu bapa kita dijemput Ilahi.. Khas untuk kedua Ibu Bapa saya jua.. Saya sangat syangkan ayah dan emak !! terima kasih untuk segala galanya...

Saturday, December 18, 2010

wang? duit? harta?

semasa saya bekerja sambilan sebagai cashier di sebuah mini market di salah sebuah negeri di johor, terdengar pelbagai keluhan para pelanggan yang merasa terbeban dengan kenaikan harga barang dan minyak baru2 ini. kenaikan harga gula dari rm1.90 kepada rm2.10 sememangnya agak membebankan terutamanya mereka yang menjaja kuih muih yang berbekalkan sebuah meja dan payung di jalanan. Setinggi mana pun harga melambung, mereka tetap akan terus membeli kerana keperluan walaupun ia dikurangkan kepada kadar yang lebih sedikit. Oleh kerana itu ada yang sanggup bekerja lebih masa, melipatgandakan usaha lebih luarbiasa dari biasa bagi menampung keperluan yang semakin meningkat dari masa ke semasa.
Dalam pada itu, cuba kita berfikir sejenak akan matlamat kita hidup di muka bumi Allah ini khasnya. Dan saya sedar yang tidak terkecuali diri saya sendiri, kita cuba untuk mengejar harta dan wang dengan meletakkanya sebagai ''priority'' yang utama berbanding hal2 yang lain yang lebih penting dalam membawa bekalan kita di alam yang akan semua benda hidup alami pada suatu hari nanti. Nauzubillah, adakah kita sudah bersedia untuk menjawab persoalan yang akan diajukan? adakah kita bersedia untuk merasa alam yang tidak dapat dinafikan kedatanganya? .. perjalanan dalam pengembaraan ini tentunya memerlukan keimanan dan istiqomah yang berterusan.. setiap insan mempunyai tanggungjawab dan tugas yang perlu dilakukan dan janganlah kita anggap ia sebagai bebanan selagi ia tidak lari dari aras syariat yang ditetapkan.. mulakan setiap apa yang kita lakukan hanya kerana yang esa.. Salam Ukhwah....

sahabat dan teman

Dalam kita menyelusuri kehidupan ini, selain daripada keluarga, teman dan sahabat lah yang cuba mencorakkan jalan yang kita lalui. Mustahil untuk kita mengharungi kehidupan ini jika kita tiada siapa yang boleh memberi nasihat, tempat kita berkongsi masalah, berkongsi saat gembira dan pentingnya dalam memilih teman yang boleh membantu diri kita kehadapan dengan dorongan dan sikap yang ditunjukkan oleh teman kita dan bukannya atas dasar mengambil kesempatan. begitu berharganya seorang insan yang begelar sahabat dan teman dalam membina jalinan ukhwah yang diikati dengan niat kerana Allah tentunya. Dalam zaman penjajahan budaya hedonisma sekarang, sudah tentunya kita memerlukan kekuatan dalam menepis segala bentuk serangan mental ini dan semestinya, peranan sahabat diperlukan dalam mengharungi gejolak ini setelah kita berjauhan dengan keluarga. Ingin saya menceritakan pengalaman sewaktu saya mengikuti kem pemimpin pelajar anjuran pejabat pelajaran negeri empat tahun dahulu. sewaktu itu saya telah dipertemukan dengan seorang sahabat yang mempunyai karisma yang seolah2 telah memberikan saya semangat untuk lebih maju kehadapan. gaya petuturan dan sikapnya yang berhemat memberikan rasa malu pada diri ini. saat itu, seolah2 ada picu yang telah tergerak dalam minda saya untuk lebih memahami keduniaan ini bersama adunan syariat Islam tentunya yang telah dipelajari sejak kecil lagi. sahabat sejati sukar dicari, bijaknya diri kita dalam menentukan sahabat dan teman agar sama2 memperoleh manfaat dalam pencarian ilmu yang tidak berpenghujung.. salam ukhwah...

Thursday, December 16, 2010

Cuba mencari harapan di sebalik timbunan karya picisan

http://www.youtube.com/watch?v=xiwsYOZeHFo
link ke trailer Hikayat Merong Mahawangsa

Daripada kegemilangan studio perfileman jalan Ampas sehinggalah sekarang. Industri perfileman negara kita tidak pernah menunjukkan keseragaman perjalanan di dalam industri ini. dengan peredaran zaman dan globalisasi yang berlaku, penerbit dan pengarah filem perlu menyuntik elemen yang segar dalam menambat hati penonton untuk menonton karya mereka yang seringkali ditenggelami dengan kebanjiran filem dari luar. keadaan ini memberikan tekanan yang hebat sehingga ada yang melakukan kontroversi dalam meraih perhatian penonton dalam karya mereka. Jika kita lihat perjalanan dalam industri perfileman negara kita sekarang kita dapat lihat yang kita sering dihidangkan dengan genre filem yang hampir sama iaitu  filem hantu dan tahyul, genre komedi plastik sarkas dan genre gengsterisma yang mengambil adegan generasi muda dalam masalah sosial seperti rempit dan pelacuran. apa maknanya semua ini apabila kita seolah diperbodohkan dengan karya-karya minda kelas ketiga ini. dengan plot yang lemah dan seolah2 sikap hendak dan tidak hendak pengarah yang bertanggungjawab, seterusnya mereka mengharapkan pulangan jutaan ringgit?.. ini yang perlu diubah agar kita tidak lagi dimomokkan dengan filem skeptikal seperti ini.
Namun, tidak semua seperti itu. pujian harus diberikan kepada syarikat Les Copaque yang mana penerbitan filem animasi Upin dan Ipin dengan bajet rendah mampu dalam memberikan persembahan berkualiti dan sarat dengan unsur tauladan serta menghiburkan. langkah awal syrikat yang dianggotai oleh selebriti adik beradik iaitu KRU Studio juga perlu diberi pujian kerana penghasilan teknik2 CGI dalam filem yang mereka arahkan dan yang terbaru, filem epik fantasi Hikayat Merong Mahawangsa telah terjual hak tayangan di 60 buah negara dan kita harus berbangga dengan perkembangan itu. Masyarakat Malaysia terutamanya lebih seronok dalam tayangan filem yang bercorak non patriotisme, dimana pengarah terkenal Shuhaimi Baba telah mengarah beberapa filem berkualiti patriotisme yang kurang mendapat sambutan seperti Hati Malaya. mungkin ada kesilapan dalam mempromosikan filem bergenre ini atau masyarakat Malaysia amnya memang tidak berminat dalam menyulusuri sejarah bangsa dan tamadun sendiri.. wallahualam..  selamat menonton.. :)

Wednesday, December 15, 2010

Bertuahnya Bumi Malaysia



Sedang asyik saya menukar-nukar siaran televisyen petang tadi, tumpuan saya beralih pada siaran RCTI iaitu salah satu siaran di televisyen Indnesia. Oleh kerana kedudukan geografi di selatan tanah air yang berdekatan dengan negara jiran, dapatlah kami merasa tempias siaran televisyen dan radio negara berkenaan. Rancangan yang menarik perhatian saya itu berjudul MINTA TOLONG, yang mana ia merupakan rancangan realiti seolah olah seperti rancangan Bersamamu di TV3. Akan tetapi ada kelainan sedikit pada program ini dimana terdapat pelaku yang berkerjasama dalam rancangan ini meminta tolong dari orang ramai dan sesiapa yang menolong akan diberi hadiah ataupun wang ringgit. pada episod kali ini, si pelaku merupakan seorang nenek tua yang menjual sebakul arang agar dapat membeli susu untuk cucunya yang sudah 2 hari tidak menyusu. sungguh meruntun hati apabila seorang nenek tua yang apalah kudratnya berjalan kaki merayu orang ramai membeli arang yang dijual. akan tetapi tiada siapa yang menghiraukan perempuan tua itu.. akhirnya, perempuan tua itu memujuk dan menceritakan masalahnya kepada seorang penjual bakso agar membeli arangnya dengan niat untuk membeli susu buat cucunya, dan saat ini air mata lelaki saya tidak dapat ditahan apabila penjual bakso yang lebih kurang senasib dengan perempuan tua itu dengan ikhlas membeli arangnya walaupun duit yang diperolehi daripada menjual bakso untuk menyara anak-anaknya tidak mencukupi buat dirinya.. disini lah saat apabila salah seorang krew rancangan ini memberikan wang kepada wanita itu kerana menolong perempuan tua itu tadi dan dengan spontan, wanita penjual bakso tadi menangis tanpa henti mengucapkan rasa syukur pada Allah... saya begitu kagum dan terharu melihat keikhlasan yang sungguh lahir dari hati penjual bakso itu..  keadaan kemiskinan secara realitinya di Indonesia sering dibayangi dan seolah olah cuba ditutup oleh paparan media dengan sinetron-sinetron dan gaya hidup selebriti yang mewah tanpa sedar, ramai yang menderita akibat kemiskinan yang begitu tegar. betapa bersyukurnya kita di bumi bertuah ini kerana fenomena seumpama ini tidak berlaku. jika kita berasa akan kesusahan ataupun mempunyai masalah atau menepuh kegagalan, cubalah kita merenung sejenak akan ada lagi insan yang lebih menderita dari kita. Allah sentiasa ada untuk hambanya yang memerlukanya, dan janganlah kita hanya cuba mengingati Allah apabila ditimpa kesusahan sahaja.. peringatan untuk diri dan taulan..

Sunday, December 12, 2010

Legasi Pahlawan





PROTON telah memperkenalkan kereta konsepnya yang dinamakan sempena 5 pahlawan Melaka pada pameran motor antarabangsa Kuala Lumpur 2010 yang telah melabuhkan tirainya. Ini merupakan langkah awal permulaan PROTON dalam memberikan saingan walaupun KLIMS yang berlangsung agak hambar dan kurang meyakinkan serta dicalari dengan model2 yang berpakaian agak menjolok mata... -_-''

SUJU dan WONDER GIRLS

ketika ini fenomena yang dibawa oleh selebriti dari korea umpama meledaknya bom jangka yang mendapat tempat dalam generasi kini terutamanya remaja dan gadis-gadis yang mendambakan nafas baru dalam memuaskan diri melalui irama pop dan drama yang sering dibarisi aktor dan aktress yang kacak dan segak.
Bukan hiburan yang dilahirkan dari negara korea itu yang ingin saya utarakan, akan tetapi tentang betapa kehadapanya negara itu berbanding negara seangkatanya yang sama-sama berhadapan konflik ekonomi sewaktu masa dahulu. dimana pernah sewaktu masa dahulu pendapatan perkapita negara itu empat kali ganda lebih kecil dari negara kita Malaysia. bagaimana negara yang dahulunya tidak mempunyai sebarang sumber mentah boleh melonjak kehadapan melalui revolusi dan meningalkan rangka pembangunan negara kita?. persoalan itu mungkin terjawab dengan pendidikan yang ketat yang telah diterapkan kepada generasi muda negara terbabit dan melalui pelan ekonomi mereka, Korea Selatan memacu kehadapan tanpa menoleh kehadapan dengan meninggalkan kita di barisan belakang. perlu diingatkan bahawa KDNK per kapita kita pada masa sekarang ialah sekitar AS$ 6975 dan KDNK perkapita Korea Selatan sudah berada pada petak hadapan dengan keluaran sekitar AS$17,078.
Negara yang berjiran dengan rejim komunis itu juga mempunyai perusahaan automobilnya yang tersendiri iaitu jenama Hyundai, automobil pertama yang dibina pada tahun 1975 oleh negara terbabit yang tidak dapat disangkal sudah menempah kemasyuran tersendiri dalam pasaran dunia. Berbanding jenama tempatan iaitu Proton yang masih mencuba untuk menempatkan diri dalam pasaran antarabangsa.
jika difikirkan, negara kita dahulunya mempunyai bnyak ruang dan kelebihan berbanding negara terbabit. akan tetapi, hakikatnya kita masih jauh ketinggalan. masih ada kesempatan dalam memperbaiki ini semua dengan meneladani lipatan sejarah. jangan takut mengambil risiko, jangan takut berguru dengan sejarah. sejarah tidak akan membina masa depan dengan lebih baik dengan sendirinya. akan tetapi, pemahaman yang maksimum tentang sejarah akan memberikan hasil yang terbaik dalam perangkaan pembangunan dan kesejahteraan rakyat. dengan Istikomah dan azam yang tinggi, tidak mustahil Malaysia akan maju kehadapan.. INSHALLAH...
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...