Thursday, December 30, 2010

Sekadar Pinjaman



Peristiwa kemalangan bas bertingkat yang mengorbankan ramai pelancong dari negara gajah putih baru-baru ini menarik perhatian ramai pihak dan dianggap sebagai yang terburuk dalam sejarah kemalangan yang membabitkan kenderaan awam terbabit. Mangsa nahas hanya meninggalkan waris mereka untuk meratapi kematian yang mereka tidak duga sama sekali.

Kematian merupakan sesuatu yang pasti bagi kita di bumi ini. Sedarkah kita bahawa segala yang kita nikmati sekarang merupakan pinjaman dan tidak bersifat abadi? Sedarkah kita bahawa kematian akan menjengah kita pada bila-bila masa sahaja? mungkin hari ini dan mungkin hari esok.. Akan tetapi, persoalan yang menjadi fokus utama kita sekarang ialah, adakah kita sudah bersedia untuk menempuh alam yang pasti itu?. Adakah kita masih ingin terbuai oleh dunia yang seringkali cuba untuk melalaikan kita? Adakah kita lebih mengutamakan pengejaran harta duniawi yang akan membutakan mata kita?.. Seimbangkanlah urusan seharian kita. Kita hidup di bumi ini untuk kita hidup di akhirat sana.. salam Ukhwah..

“Apabila mati anak Adam, maka telah terputuslah amalannya melainkan 3 perkara ; Sedekah Jariah, atau Ilmu yang memunafaatkannya, atau Anak soleh yang mendo’akan keatasnya” [Hadith diriwayatkan oleh Muslim, Abu Daud, Tirmudzi, al-Nasaa'i, dan al-Bukhari].



P/S: Syukur Malaysia berjaya menamatkan kemarau 14 tahun..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...