Sunday, December 12, 2010

SUJU dan WONDER GIRLS

ketika ini fenomena yang dibawa oleh selebriti dari korea umpama meledaknya bom jangka yang mendapat tempat dalam generasi kini terutamanya remaja dan gadis-gadis yang mendambakan nafas baru dalam memuaskan diri melalui irama pop dan drama yang sering dibarisi aktor dan aktress yang kacak dan segak.
Bukan hiburan yang dilahirkan dari negara korea itu yang ingin saya utarakan, akan tetapi tentang betapa kehadapanya negara itu berbanding negara seangkatanya yang sama-sama berhadapan konflik ekonomi sewaktu masa dahulu. dimana pernah sewaktu masa dahulu pendapatan perkapita negara itu empat kali ganda lebih kecil dari negara kita Malaysia. bagaimana negara yang dahulunya tidak mempunyai sebarang sumber mentah boleh melonjak kehadapan melalui revolusi dan meningalkan rangka pembangunan negara kita?. persoalan itu mungkin terjawab dengan pendidikan yang ketat yang telah diterapkan kepada generasi muda negara terbabit dan melalui pelan ekonomi mereka, Korea Selatan memacu kehadapan tanpa menoleh kehadapan dengan meninggalkan kita di barisan belakang. perlu diingatkan bahawa KDNK per kapita kita pada masa sekarang ialah sekitar AS$ 6975 dan KDNK perkapita Korea Selatan sudah berada pada petak hadapan dengan keluaran sekitar AS$17,078.
Negara yang berjiran dengan rejim komunis itu juga mempunyai perusahaan automobilnya yang tersendiri iaitu jenama Hyundai, automobil pertama yang dibina pada tahun 1975 oleh negara terbabit yang tidak dapat disangkal sudah menempah kemasyuran tersendiri dalam pasaran dunia. Berbanding jenama tempatan iaitu Proton yang masih mencuba untuk menempatkan diri dalam pasaran antarabangsa.
jika difikirkan, negara kita dahulunya mempunyai bnyak ruang dan kelebihan berbanding negara terbabit. akan tetapi, hakikatnya kita masih jauh ketinggalan. masih ada kesempatan dalam memperbaiki ini semua dengan meneladani lipatan sejarah. jangan takut mengambil risiko, jangan takut berguru dengan sejarah. sejarah tidak akan membina masa depan dengan lebih baik dengan sendirinya. akan tetapi, pemahaman yang maksimum tentang sejarah akan memberikan hasil yang terbaik dalam perangkaan pembangunan dan kesejahteraan rakyat. dengan Istikomah dan azam yang tinggi, tidak mustahil Malaysia akan maju kehadapan.. INSHALLAH...

No comments:

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...