Friday, June 3, 2011

haiwan.. binatang..



dalam tengah syok saya selak surat khabar pagi tadi, ada lah terbaca satu artikel yang menyebut tentang kajian semula denda RM200 terhadap penderaan haiwan kepada RM50000 dan penjara jika disabitkan kesalahan oleh menteri pertanian dan industri asas tani Dato' seri Noh Omar. Tabik spring buat yang berkenaan. isu penyiksaan binatang sudah mula diberi perhatian akibat pendedahan pelbagai video penyiksaan melampau melalui facebook yang kadang2 perbuatan tu melangkaui perikemanusiaan seorang insan yang bernama manusia. inilah akibatnya kalau akal tu dah letak kat punggung..

pernah tengok kucing2 liar yang mengacau sewaktu korang makan kat warong2? mungkin ada yang jijik sebab rupa fizikal kucing itu sendiri yang tidak terurus dan kadang2 ada kesan luka kat badan 'diorang'. agak2 dari mana datang luka2 tu kalau tak dipukul atau dirembat oleh orang2 yang kurang berotak.. agak2 nya lah mereka2 ni mesti kurang perhatian dari masyarakat. kucing pun ada rasa lapar, rasa sakit, rasa ingin disayangi.. haiwan ini ciptaan Allah.. bahkan Nabi sendiri menyayangi haiwan..

anak sendiri pun sanggup dicampak dari tingkat tinggi, dibuang dalam tong sampah hidup2,  inikan pula binatang kecil yang merempat di jalanan.. tanda2 ini antara sedar atau tidak sedar bahawa kita sudah berada di akhir zaman.. untuk diri ini juga, tingkat2 kan lah amalan kita untuk menjadi bekalan di akhirat sana nanti.. InsyAllah...

p/s: menarik je ucapan dasar dato' seri Hadi dalam muktamar tahunan.. sigh...

4 comments:

ezza alias said...

baru minggu lepas terjadi.
aku pergi makan dekat kedai, lepas tu nak balik, ada sekor kucing dri kedai tu ikut aku naik kereta. terpaksa aku bwk balik rumah. kesian tgk dia. kecik lg. dan sekarang dekat rumah, aku ada 11 ekor kucing. banyak tak ? HEHE

Hanif Ahmad said...

wah.. mintak sekor leh? hehe.. bgus2.. cayalah ezza.. :D

ezza alias said...

nk ke ? nnt aku bg tak terjaga plak anip. aku bg kucing bru ni la. dia suka gigit kaki org. aku takut. anip jaga la dia ya :)

Hanif Ahmad said...

nak2.. kat rumah ni anip ada bela panda.. boleh la jadi kawan.. hehe.. bukan beruang panda.. tapi kucing yg bnama panda.. :P

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...